17.12.2020
Grupa I i II
PIERWSZA GWIAZDKA
CELE OGÓLNE:
- wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie;
- identyfikowanie i określanie własnych emocji;
- eksperymentowanie z różnymi materiałami plastycznymi przy wykonywaniu gwiazdek;
- doskonalenie liczenia i porównywanie zbiorów
1 „Tańczące gwiazdki” – zabawa ruchowa ze skłonem.
Dzieci poruszają się w rytm piosenki „Świeć gwiazdeczko”. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i uważnie słuchają, ile razy Rodzic uderzy np. w garnek, pokrywkę, metalową puszkę .Dzieci zbierają tyle gwiazdek (wyciętych z gazet lub kolorowego papieru), ile dźwięków usłyszały. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie gwiazdki będą pozbierane z dywanu.
Szablon gwiazdki – https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/gwiazdka-353
Świeć, gwiazdeczko, świeć sł. i muz. Robert Friedrich: https://www.youtube.com/watch?v=p2ekOWriAH0
2 „Liczymy gwiazdki” – zabawa dydaktyczna.
Dzieci siadają na dywanie i rozkładają zebrane gwiazdki
Próbują policzyć, ile udało im się zebrać. Rodzic rozdaje dzieciom po dwa koła – talerzyki w dwóch różnych kolorach. Umawia się z dziećmi, który talerzyk jest Toli, a który Tomka.
Następnie mówi:
Tola i Tomek robili gwiazdki. Tola zrobiła dwie – połóżcie tyle gwiazdek na talerzu Toli.
Tomek zrobił jedną gwiazdkę – dzieci kładą gwiazdkę na talerzu Tomka.
Czy dzieci mają po tyle samo gwiazdek? Które ma więcej? Ile gwiazdek musi dorobić Tomek, żeby mieć tyle samo, co Tola? Sprawdźcie.
3. „Świecące gwiazdki” – praca plastyczna.
Dzieci nakładają na szablony gwiazdek dość grubą warstwę żółtej farby plakatowej. Tak przygotowane gwiazdki posypują cukrem o grubych kryształkach. Należy zwrócić uwagę, by dzieci sypały cukier szczyptami.
Ewentualnie można zrobić
„Rosnące gwiazdki”. Zamiast farby plakatowej trzeba zrobić specjalną masę
– rosnącej farby. Należy wymieszać po jednej porcji soli, mąki i wody, a następnie bazową masę zabarwić barwnikiem spożywczym lub zwykłą farbą. Tak przygotowaną rosnącą farbę dzieci nakładają łyżką na szablony gwiazdek i posypują cukrem. Gwiazdki wypieka się w mikrofalówce przez około 30 sekund, ustawiając moc na 800W. Farba po wypieczeniu twardnieje i rośnie.
Grupa III
PTAKI ZIMĄ
Cele:
• Wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania czytanego przez rodzica
• Rozwijanie wyobraźni, skupienia uwagi, umiejętności śledzenia rozwijającej się akcji.
• Rozwijanie umiejętności logicznego kojarzenia faktów.
• Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „u”
• Ćwiczenia grafomotoryczne.
1 „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – słuchanie opowiadania H. Łochockiej
Miał wróbelek Elemelek miskę, łyżkę i rondelek. W misce mył się choć był ptaszkiem, w rondelku warzył kaszkę, a łyżeczką mieszał żwawo ptasią zupę w lewo, w prawo. Ale przyszły niepogody, zimne wiatry, przykre chłody, noce długie, a dzień krótki. Znikły muchy i jagódki, o jedzenie coraz trudniej. Trzeba lecieć na południe. Lecz we wróblim jest zwyczaju, by na zimę zostać w kraju. Rzucać gniazdko? Nie wypada! Chłodno? Głodno? Trudna rada…
Spojrzał smutno Elemelek na łyżeczkę i rondelek. I na piecyk z długą rurą. Patrzał długo i ponuro. Potem siadł, załamał skrzydła.
– Już ta sprawa mi obrzydła! Godzinami szukać trzeba, by okruszek znaleźć chleba lub zaschniętych pięć jagódek. Dziś zdobyłem z wielkim trudem muchy dwie, lecz mówią szczerze, bardzo były już nieświeże. Nawet mnie rozbolał brzuszek po zjedzeniu tych dwóch muszek…
W prawym oku Elemelku zakręciła się kropelka i upadła pac! W rondelek. Wytarł dziobek Elemelek nową chustką w piękne kratki, co ją dostał od sąsiadki.
Wiewióreczka przebiegała, zapukała i spojrzała.
-A, moje uszanowanie! Czy skończyłeś już śniadanie? Wstąpię tylko i zobaczę. Elemelku, co to- płaczesz?
– Ach, wiewiórciu, Ruda Kitko, wiem że płakać bardzo brzydko… Ale, cóż tu mówić wiele, spojrzyj: pusty mój rondelek. Ty przynajmniej w swoim mieszkaniu masz na zimę dość orzeszków. Lecz gdzie moje tłuste muchy? Gdzie ziarenka? Gdzie okruchy?
– Elemelku w górę dziobek! Pomyślimy nad sposobem, by wróbelki przez dzień cały głodem już nie przymierały. Popatrz we wsi szkoła stoi. Przecież dzieci się nie boisz? Poleć tam i puknij w szyby jeden, drugi raz, jak gdyby dla przesłania dzieciom znaku: Puku- puku! Piku- paku!
Więc wróbelek Elemelek nie namyślał się już wiele. Umył dziobek doskonale szyję sobie zawiązał szalem, piórka zaczesał zaś na jeża i do szkoły prosto zmierza.
Słyszą dzieci z pierwszej klasy jakieś stuki i hałasy. To pod oknem ktoś się szasta. A kto? Wróbel- no i basta!
– Ktoś ty, ptaszku?
– Elemelek.
– Czego chciałeś?
– Ej niewiele. Mam okropnie pusto w brzuszku… Może macie z pięć okruszków? Może jakąś skórkę chleba? Mnie tam wiele nie potrzeba… Mam apetyt dobry, ale nie grymaszę wcale, wcale.
– Elemelku, choć że do nas! Sprawa jest już załatwiona! Chleb dziś mamy na śniadanie, więc okruszki wnet dostaniesz. A któż się tam jeszcze kręci?
– To mój kuzyn Wiercipięcik. Nie dojada od niedzieli, więc się musze z nim podzielić.
– A ten, co tak skacze w górę?
– To mój wujek Strzaszypiórek. Bardzo miły, daję słowo. Zjadłby pewnie to i owo…
– A tam dalej?
– To mój stryjek. Skrzydełkami z głodu bije, bo z jedzeniem u nich krucho. Żywił się zeschniętą muchą.
Hej nie śmiechy, hej nie żarty! Wróbel drugi, trzeci, czwarty- głodnych wróbli cała chmara dostać się do okna stara. Przyszedł z bratem swym gołąbek uczesany w piękny ząbek i o ile się nie mylę, przyplątały się też gile.
Dla zgłodniałej tej gromady zabrakło chleba- nie ma rady! W samej tylko pierwszej klasie więcej zebrać nie da się. Lecz od jutra szkoła cała będzie ptaszkom jeść dawała. Tam na płocie, koło lasu, przybijemy deskę płaską, damy też w miseczce wody naszym gościom dla wygody. Ot, dla ptaszków najzwyczajniej założymy jadłodajnię.
Elemelek wraz z rodziną pewnie z głodu już nie zginą. Utył nawet w tym tygodniu, bo objada się dzień po dniu. Także kuzyn Wiercipięcik z raźna miną dziobem kręci. Zaś wujaszek Straszopiórek przyprowadził siedem córek, które wdzięcznie chyląc główki, korzystają ze stołówki.
Skoczył promyk spoza chmurki, powyzłacał im pazurki, rozpadła się na krążki złote i przycupnął gdzieś za płotem. Czar i świergota wokół rośnie:
– Może idzie już ku wiośnie.
Rozmowa na temat opowiadania:
• Jak miał na imię bohater opowiadania ?
• Co znajdowało się w mieszkaniu wróbelka Elemelka ?
• Jak myślicie jaką porą roku to się działo ?
• Jakie zmartwienie miał ptaszek?
• Kto odwiedził Elemelka i co mu poradził?
• W jaki sposób dzieci ze szkoły pomogły głodnemu ptaszkowi ?
• Jakie ptaszki przyleciały z Elemelkiem pod okno w szkole ?
• Czy dzieci ze szkoły dobrze postąpiły i dlaczego ?
2 „Dokarmiamy ptaki” – słuchanie piosenki.
Omówienie treści piosenki. Dziecko próbuje wymienić nazwy wszystkich ptaków występujących w piosence.
3 „Ptaszki” – zabawa ruchowa.
Dziecko – ptaszek na hasło:
– ptaszki fruwają: dziecko porusza się w różnych kierunkach naśladując latanie ptaka
– ptaszki szukają pożywienia: dziecko zatrzymuje się i uderza paluszkami o podłogę
– ptaszki wracają do gniazd: dziecko siada na dywanie
4 „Zabawy z literą U, u”
- Zapoznanie z wyglądem litery „U”
– https://drukowanka.pl/kolorowanka/litera-u/
– http://teczowekredki.pl/wp-content/uploads/2020/04/Litera-U.pdf - Pokoloruj ukryte literki „U”
– https://miastodzieci.pl/kolorowanki/ukryte-literki-litera-u/#
- Wyklej plasteliną kropeczki znajdujące się w literce „U”
– http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/litera-u-3
- Pisanie litery „U” po śladzie
– http://bystredziecko.pl/karty-pracy/nauka-pisania/3/u-nauka-literek.pdf
Zadania dla dzieci z gr. IV i V
Temat dnia: Śpiewamy kolędy.
Cele:
– kultywowanie tradycji śpiewania kolęd
– zapoznanie z tradycjami i zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Polsce
„Kolędnicy” Beaty Kołodziej – słuchanie wiersza
Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza o kolędnikach, Rozmowa na temat tego, kim są kolędnicy i jak można wyjaśnić tę nazwę.
KOLĘDNICY
Beata Kołodziej
Cicho wszędzie, biało wszędzie –
Idą chłopcy po kolędzie…
Niosą szopkę całą w złocie,
Skrycie liczą na łakocie.
Rozcierają zimne dłonie,
A nad nimi gwiazda płonie…
Marzną nosy, buty skrzypią,
Płatki śniegu z chmur się sypią,
A kolędy z wiatrem lecą.
W oknach się choinki świecą.
Kolędnikom serce rośnie,
Tak świątecznie, tak radośnie,
Bo nowinę niosą miłą,
Że się Dziecię narodziło
Pod Betlejem, w stajni lichej,
Pewnej nocy – świętej, cichej,
Żeby w sercach miłość wzbudzić
I pogodzić z Bogiem ludzi…
Śpiewanie kolęd:
Przybieżeli do Betlejem Pasterze – https://www.youtube.com/watch?v=pClIOPkxMUM
Pójdźmy wszyscy do stajenki – https://www.youtube.com/watch?v=vbZSZV2XKQ8
Dzisiaj w Betlejem – https://www.youtube.com/watch?v=uIgyu9fARGo
Praca z PK2- str.28a rozmowa na temat osób, które uczestniczą w kolędowaniu, łączenie cieni z osobami na ilustracji.
Praca z PK2- str.28b -odnalezienie i zaznaczenie 8 różnic między obrazkami.
Praca plastyczna -„ Gwiazda kolędników”– dziecko wykonuje gwiazdę kolędników. Wyprawka plastyczna 27
Praca z KP2- str.29a,b dzielenie wyrazów na sylaby i zapisywanie ich liczby. Rysowanie po śladzie choinki, dorysowanie drugiej połowy obrazka, kolorowanie i ozdabianie drzewka. Grafomotoryka, pisanie wyrazów po śladzie.
You must be logged in to post a comment.